Del

Norges mest miljøvenlige hybridskibe

Vi har alle et ansvar

 

Rent vand, frisk luft, stilhed og uberørt natur. Alt dette og mere til finder du i de norske fjorde, og der intet hellere Havila og Norsk Rejsebureau vil end at bevare det sådan til den næste generation. Derfor brænder Havila Kystruten for naturbevarelse og bæredygtighed i alt hvad de foretager sig - fra måden deres skibe er bygget på til hvordan de driver rederiet på.  

Havila Kystruten har fire krydstogtskibe langs hele den norske vestkyst, fra Bergen til Kirkenes og tilbage igen - Havila Capella (2021), Havila Castor (2022), Havila Polaris (2023) og Havila Pollux (2023). Alle 4 skibe er designet ens og drives af naturgas og elektricitet.   

Havet er livsgivende

Det er ekstremt vigtigt at huske på hvad havet og fjordene gør for os. Over 70% af jordens overflade er dækket af hav, og vi er afhængige af at bevare alt liv. Uden havet ville vores klima i dag se helt anderledes ud. Forskere har udregnet at havet står for at absorberer mellem 30% og 50% af den CO2 der udslippets i vores atmosfære. Havet er jordens hjerte og lunger, og Havila Kystruten og Norsk Rejsebureau vil gøre alt for at bevare vores skrøbelige have og fjorde.  

Batteri og naturgas 

Havila Kystrutens fire skibe er udstyret med verdens største batteripakke. Dette gør at Havila Kystruten kan sejle i op til fire timer i stræk uden at udlede skadelige partikler i luften. På den måde kan de sårbare fjorde som fx Geirangerfjorden besøges uden at der efterlades et miljøaftryk. Når Havila Kystruten sejler i fjorden gøres dette lydløst. Batteripakkerne, som er leveret af Corvus, vejer 86 ton og har en kapacitet på 6,1 megawatt timer. Batterierne lades op af ren vandkraft når skibet er i land, og når de er ved at løbe tør skiftes der over til naturgas. Dette, sammen med en effektiv hybriddrift, gør at Havila nedsætter deres CO2 udslip med ca. 40% og NOx udslippet med 90%. Ved gradvis at overgå til biogas kan CO2 udslippet reduceres yderligere. 

Energieffektivt skrogdesign 

Skroget på alle 4 skibe er designet til at kunne sejle så energieffektivt som mulig og er specielbygget til at kunne tåle det norske vejr langs kysten. Skibene vil på en hel rundrejse på 12 dage anløbe i 34 havne. 

Genanvend varmen fra brugt vand 

Overskudsvarmen fra kølevandet og energistyringssystemer om bord bliver genanvendt og udnytte gennem Ulmatec Pyro Waste Energy Management System. Systemet bruger den tabte energi til andre formål om bord, som fx opvarmning af fællesområderne og det varme vand i vandhaner og badet. 

Forberedt til at sejle på brint

Alle Havilas skibe er forberedt til at kunne sejle på brint og ammoniak som energikilde, og vil kunne ved en opbygning være klar til at udnytte denne nye teknologi så snart den godkendes til kommerciel sejlads.
Hav Design leder projektet, FreeCo2ast, hvor Havilas skibe alle er en del af et pilotprojekt som er forhåndsgodkendt af Det Norske Veritas (DNV). DNV er et norsk selskab, som har til formål at arbejde for sikring af liv, værdier og miljø.