Hurtigrutens historie
1891 Statens dampskibskonsulent August Kriegsmann Gran lancerer idéen om en ekspresrute søvejen mellem Trondheim og Hammerfest.
Los Anders Holte fra Harstad var den centrale person i kortlægningen af Hurtigrutens sejlplan og gjorde et stort arbejde med registrering af distancer og beregning af tidsforbrug,
1893 Med dampskibet DS Vesteraalen lægger kaptajn Richard With fra kaj i Trondheim med kurs for Hammerfest. Dette var starten på den traditionsrige Hurtigruten.
DS Vesteraalen passerede den nordlige polarcirkel ved 66°33′38″ på sin første færd mod Hammerfest. Siden den gang har Hurtigrutens skibe passeret polarcirkelen i hver eneste gennemførte sejlads, og også været et rutegående fartøj i det Arktiske farvand. Siden daglige afgange fra Bergen blev indført i 1936 har Hurtigruteskibene passeret den nordlige polarcirkel to gange dagligt – en på den nordgående rejse og en på den sydgående rejse.
Samme år tager polarskibet Fram ud på sin første af tre ekspeditioner. Ekspeditionen gik mod Nordpolen, og blev ledet af Fridtjof Nansen. Kaptajn om bord var Otto Sverdrup. Ordet ”fram” var Nansens motto og alle hans ekspeditioner blev gennemført efter det princip.
1896 Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS) starter ”Sportsruten” fra Hammerfest til Spitsbergen med DS Lofoten. Kaptajn om bord var Otto Sverdrup, netop hjemkommet efter en ekspedition over polarhavet.
Richard With bygger hotel i nærheden af Longyearbyen på Spitsbergen.
Fridtjof Nansen returnerer til Norge som en helt efter sin færd med Fram over polarhavet, og efterfølgende skitur og overvintring på Franz Josef Land sammen med Hjalmar Johansen.
1898 Otto Sverdrup leder den anden Fram færd som gik til området vest for Grønland. Ekspeditionen fik kortlagt mere ukendt land end alle andre ekspeditioner havde gjort til sammen igennem de sidste 40 år.
1903 – 1905 Roald Amundsen udruster den lille fiskerbåd Gjøa til et ekspeditions skib, og bliver den første der sejler gennem Nordvestpassagen, søruten fra Atlanterhavet gennem det arktiske farvand til Stillehavet. Med som mandskab om bord i specialbyggede Gjøa var tidligere styrmand i VDS Helmer J. Hanssen.
1911 Den tredje ekspeditionen med Polarskibet Fram blev ledet af Roald Amundsen, og efter et dramatisk kapløb plantede han det norske flag på verdens sydligste punkt den 14. december. Helmer J. Hanssen fra Risøyhamn i Vesterålen var ”forløber” med hundeslæden og blev udråbt som den bedste hundeslædekører. Helmer var senere ansat som styrmand i hurtigruteselskabet VDS.
1914 Kirkenes bliver vendepunkt for Hurtigruten i nord.
1918 – 1920 Roald Amundsen tager Helmer J. Hanssen med som kaptajn på skibet Maud og gennemfører den anden navigation af Nordøstpassagens historie.
1936 Hurtigruten starter med daglige afgange fra Bergen til Kirkenes. Siden de daglige afgange blev indført har Hurtigruteskibe passeret den nordlige polarcirkel, næsten 50.000 gange enten på turen nordover eller sydover mod Bergen.
1950-70 Nye skib i Hurtigrutens flåde, og standarden udvikles kontinuerlig med tanke på komfort og praktiske løsninger.
1969- 82 Hurtigruten starter en ekspresrute til Spitsbergen i sommermånederne.
1980-90 Hurtigruten bliver for alvor en international turistattraktion, og flåden styrkes med flere nye skibe hvor passagerkomfort og moderne godshåndtering prioriteres.
1994 Hurtigrute skibet MS Nordstjernen sættes ind i turistfart på Spitsbergen.
2002 Hurtigrutens første sæson i Antarktis, Spitsbergen Travel øger sin virksomhed på Svalbard og er nu den største rejseaktør i verden nord for 78 grader.
2002-03 Flåden styrkes med en ny generation skibe, og man lægger endnu større vægt på interiør, design og komfort.
2007 Hurtigruten har sin første sæson på Grønland med sit nye explorerskib MS Fram. Skibet er opkaldt efter polarskuden Fram, der har været længst mod nord og længst mod syd i verden. MS Fram sejler på Grønland og i Antarktis, og følger i sporene af skuden der har givet dens navn.
2008 -... MS Fram passerer både den nordlige og den sydlige polarcirkel.
Hurtigruten renoverer løbende deres skibe og nye skibe kommer til.
2017 - Helt nyt koncept på Hurtigruten med nye og bedre kahytter, flere aktiviteter om bord og nye havn.
Hurtigruten – ægte oplevelser i unikke farvande!